Tja, zo kan het natuurlijk ook. Volgens de Guardian heeft het Amerikaanse leger software in ontwikkeling om automatisch accounts aan te maken op verschillende sociale media zoals Facebook en Twitter. Die personae kunnen vervolgens worden gebruikt, aldus het verhaal, om in het geheim conversaties van andere gebruikers te beïnvloeden en Amerikaanse propaganda te bedrijven.
De software van de Californische onderneming NTrepid (kosten: 2,76 miljoen dollaar) zou één soldaat in staat stellen om zichzelf virtueel tienmaal te vermenigvuldigen en evenzoveel accounts aan te sturen.
Een van de kenmerken van het sociale web is dat het is gebouwd op reputatie. Werkelijke namen doen er niet toe – iemand die al jaren onder een fakenaam actief is op willekeurig welk sociaal netwerk (of dat nu Marktplaats is of Facebook of Second Life) heeft onder zijn fakenaam een eigen identiteit opgebouwd, die voor hem net zo waardevol is als zijn echte naam in het werkelijke leven.
Het beangstigende van de nu in te zetten software is niet de ontwikkeling ervan. Maar wel de inzet door het Amerikaanse leger, juist omdat het de bijl zet aan dat reputatiesysteem. De software doet kennelijk niet veel meer dan een aantal virtuele omgevingen creëren op één computer waardoor tegelijkertijd die verschillende accounts kunnen worden aangestuurd. Tegelijkertijd zal er een soort mechanisme in moeten zitten dat het mogelijk maakt om achtergronden en ‘levens’ te construeren en consistent te houden door de tijd.
Verandert dit echt iets in de manier waarop we omgaan met de informatie die tot ons komt via sociale netwerken? Dat denk ik eigenlijk niet. We moesten hoe dan ook alle status-updates en tweets met een korrel zou nemen, zeker als die over zaken gingen die ook journalistiek relevant zouden kunnen zijn. Daarin komt niet wezenlijk verandering. Het gaat er meer om dat desinformatie via sociale netwerken nu officieel onderdeel van het Amerikaanse beleid wordt. En daarover ben ik toch wel enigszins geschokt. Als een officiële woordvoerder nepverhalen onder een nepidentiteit gaat ophangen in officiële briefings voor de pers, dan zou de wereld te klein zijn. Ik vind dat deze praktijk evenmin door de beugel kan.
Update: zie hier het commentaar van Jeff Jarvis over de campagne.
Dat was te verwachten. Zij zien dat de technologische ontwikkelingen de machtsstructuren in de wereld hebben veranderen en ze proberen er iets aan te doen. Vroeger gingen ze militairen bij televisiestations inbedden, zoals bij CNN. Nu proberen ze het debat op het internet te beïnvloeden.
Doen de Israëli’s trouwens ook:
http://rinf.com/alt-news/contributions/israeli-hires-internet-soldiers/6148/
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601116&sid=a.cgBZL1nWhs
http://www.haaretz.com/print-edition/news/israel-recruits-army-of-bloggers-to-combat-anti-zionist-web-sites-1.268393
http://www.fastcompany.com/1725909/israel-turkey-gear-up-for-cyberwar
Hier zijn allerlei artikelen over hoe ze het al deden. Google op die titels:
Pentagon’s use of media firm, company’s performance, scrutinized
The Cold War was not a struggle between the United States and the Soviet Union
How America plotted to stop Kyoto deal
Pentagon Calls for ‘Office of Strategic Deception’
Press and Psy Ops to merge at NATO Afghan HQ sources
Fake News Gets White House OK
How the Central Intelligence Agency Played Dirty Tricks With Our Culture
Army Embeds Active-duty PSYOPS Soldiers at Local TV Stations
Pentagon rolls out stealth PR
Muslim Scholars Were Paid to Aid U.S. Propaganda
Operation Hollywood
Leaked files indicate U.S. pays Afghan media to run friendly stories
CIA Paper Reveals Plans to Manipulate European Opinion on Afghanistan
Pentagon spends billions on PR
Private Military Contractors Writing the News
U.S. Military Covertly Pays to Run Stories in Iraqi Press
The Man Who Sold the War
Behind Analysts, the Pentagon’s Hidden Hand
The Deep Politics of Hollywood
New Realities in the Media Age
Volkskrant: De propagandamachine van Bush
U.S. Propaganda in the Middle East – The Early Cold War Version
Het gaat er meer om dat desinformatie via sociale netwerken nu officieel onderdeel van het Amerikaanse beleid wordt
Desinformatie is van alle tijden.
De uitbreiding naar de sociale media was dus te verwachten.